محیط کشت های آماده باکتری

محیط کشت های آماده باکتری( SDA ، PCA و TSA )در انواع پلیتهای 6 سانتی متر، 10 سانتی متر و پلیتهای تماسی (RODAC)


تریپتون سوی آگار (Tryptone Soy Agar:TSA)


از جمله محیطهای کشت‌ عمومی و غیرانتخابی هستند و مواد مغذی کافی برای رشد انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها شامل باکتریهای گرم مثبت، باکتریهای گرم منفی، مخمرها، کپکها را فراهم می‌کنند. ترکیب کازئین و پپتون های سویا با تامین نیتروژن آلی به شکل اسیدهای آمینه و پلی پپتید، محیط را مغذی می کند. کلرید سدیم باعث حفظ تعادل اسمزی بوده و آگار عامل جامد شدن محیط میباشد .همچنین از این محیط کشت می‌توان به عنوان یک محیط پایه برای سایر محیط های کشت‌ نیز استفاده کرد.


پلیت کانت آگار (Plate Count Agar :PCA)


PCA یک بستر باکتریولوژیکی است که برای تعیین تعداد کل باکتری‌های زنده و هوازی در یک نمونه استفاده می‌شود. مقدار باکتری به صورت واحدهای تشکیل دهنده کلنی در گرم (CFU/g) در نمونه جامد و در هر میلی لیتر (CFU/ml) در نمونه مایع بیان می شود. محیط کشت PCA غیر انتخابی و نسبتا غنی است. این محیط حاوی هضم آنزیمی از کازئین است که اسیدهای آمینه، نیتروژن، کربن، ویتامینها و مواد معدنی را برای رشد ارگانیسم فراهم میکند. عصاره مخمر درتامین ویتامین B کمپلکس، گلوکز به عنوان منبع انرژی و کربوهیدرات قابل تخمیر و آگار عامل جامد شدن محیط میباشد. این محیط کشت معمولا برای شمارش استاندارد باکتریهای هوازی در آب، محصولات لبنی و غذایی، لوازم آرایشی یا دارویی توصیه میگردد. محیط کشت سابرو دکستروز آگار (Sabouraud Dextrose Agar: SDA) محیط کشت SDA برای جداسازی میکروارگانیسمهای قارچی بیماری زا و غیربیماری زا (کپک ها و مخمرها) خصوصا درماتوفیتها و باکتری‏های رشتهای (مانند نوکاردیا) در نمونههای کلینیکال و محیطی کاربرد دارد. همچنین  برای کنترل استریل بودن محصولات آرایشی و دارویی استفاده میگردد.pH پایین محیط کشت SDA به رشد عوامل قارچی کمک کرده و باعث مهار رشد باکتریها در نمونههای کلینیکی میگردد. پپتون (هضم آنزیمی کازئین و هضم آنزیمی بافت حیوانی) منبع نیتروژن و ویتامین مورد نیاز برای رشد ارگانیسم در SDA را فراهم میکند. دکستروز منبع انرژی و کربن، و آگار عامل جامد شدن محیط میباشد.


پلیتهای تماسی(RODAC)

از پلیتهای تماسی برای نمونه برداری از هر سطحی به منظور تعیین بار میکروبی روی سطح استفاده میگردد. این یک روش جایگزین برای نمونه برداری با سواب میباشد. پلیتهای تماسی را میتوان برای پایش محیطی سطوح در اتاقهای تمیز، ایزولاتورها استفاده کرد