سنتز نانوذرات نقره

خاصیت ضد میکروبی نقره از دیرباز شناخته شده بود و به همین دلیل هم در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می گرفت.

نانوذرات نقره با توجه به اینکه نسبت سطح به حجمشان افزایش یافته است، خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریالی آنها نیز به شدت افزایش یافته است. بعد از ورود پنیسیلین و آنتی بیوتیک های این چنینی، استفاده از نقره بسیار کاهش یافت، ولی امروزه با افزایش خاصیت آنتی باکتریالی نانوذرات نقره، توجه ها دوباره به این ماده جلب شده است. مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها بسیار افزایش یافته ولی با ورود نانونقره به عرصه آنتی باکتریال ها، امیدها را برای شکست باکتری ها زنده کرده است.

کاربردهای نانوذرات نقره

نانوذرات نقره بدلیل همین خاصیت آنتی باکتریالی ای که دارند در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

نانوذرات نقره بدلیل خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی ای که دارند، امروزه در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی استفاده ها از آنها مستقیما به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می شود. به عنوان مثال یکی دیگر از کاربردهایی که امروزه دارند، استفاده در پانسمان های آنتی باکتریال است. این پانسمان ها به این شکل است که دیگر در آنها نیازی به استفاده از ضدعفونی کننده هایی مانند بتادین نیست و احتمال عفونت زخم نیز کاهش می یابد.