هدایت سنجی

هدایت الکتریکی یک الکترولیت معیاری برای قابلیت گذردهی الکتریسیته است. اندازه‌گیری هدایت الکتریکی در صنعت و محیط زیست به عنوان یک روش ارزان و قابل اعتماد برای بررسی میزان یون موجود در یک محلول، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدایت سنج‌ها جهت آنالیز آب خالص، آزمایشات محیطی جهت تعیین سلامت حوضچه­‌ها و سایر بسترهای آب به کار می­‌روند. هدایت سنج‌ها در تصفیه آب، آکواریوم، نوشیدنی­‌ها، مکان­‌های تخم‌گذاری ماهی­‌ها، تهیه غذا، عکاسی، آزمایشگاه، صنعت کاغذسازی، صنعت آب‌کاری و کنترل کیفیت کاربرد دارند. بیشترین کاربرد دستگاه  ECمتر برای اندازه گیری هدایت الکتریکی آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب می باشد. یک محلول الکترولیتی حامل جریان الکتریسیته  بوده و می توان قانون اهم را  (E=IR) در مورد آن به کار برد. I  شدت جریان عبور کرده از محلول بر حسب آمپر ، E اختلاف پتانسیل اعمال شده بر حسب ولت و R مقاومت محلول بر حسب اهم می باشد. هدایت (conductance) محلول ، معکوس مقاومت محلول تعریف  شده و با علامت C شان داده می شود (C = 1/R).

واحدهای اندازه گیری هدایت الکتریکی در سیستم متریک عبارتند از:

‏موس بر سانتی متر که بصورت  EC ‏نشان داده می شود.

‏میلی موس بر سانتی متر که بصورت ۳۱۰  EC × ‏نشان داده می شود.

میکرو موس بر سانتی متر که بصورت ۶۱۰  EC × ‏نشان داده می شود.

mhos/cm = 1000 mmhos/cm = 1000000 µmhos/cm

‏ واحد هدایت الکتریکی ویژه آب در سیستم  SIزیمنس بر متر (S/m)  مورد استفاده قرار می گیرد ‏که تبدیل آن را می توان به صورت زیر نوشت:

Siemense=1moh1

تفسیر و عواملی که باعث می شوند روی اجرا فیدبک کاذب داشته باشیم (علل تکرار، چگونگی و نحوه گزارش آن):

به طور کلی، هرقدر تعداد یون‌ها در محلول بیشتر باشد، رسانایی آن نیز بیشتر است. همچنین هدایت الکتریکی تا یک میزان بیشینه، با افزایش غلظت، افزایش می‌یابد. بعد از این مقدار، رسانایی با افزایش غلظت، کاهش پیدا می‌کند. نحوه حمل و نقل، میزان خلوص و پایداری یک محلول در اندازه‌گیری این مقدار موثر است. آلودگی، جذب‌ دی‌اکسید کربن و خارج شدن گاز از محلول سبب خطا در سنجش هدایت الکتریکی خواهد بود. مشتری براساس نتیجه حاصل شده شرایط را تغییر داده و محلول دیگری برای آنالیز تهیه می نماید.

تصویر محصول