قالب گیری  PDMS در ساخت سیستم های میکروفلوئیدیک

امروزه ساختارهای میکرونی به علت دقت بالا و هزینه اندک مواد مصرفی، کاربردهای فراوانی در شیمی و زیست پیدا کرده است، به طوریکه رشته میکروفلوئیدیک به یک رشته میان­گروهی تبدیل شده است. هدف اصلی از تولید ساختارهای میکرونی، تبدیل آزمایشگاه­های بزرگ و پرهزینه امروزی به آزمایشگاه­های سریع، ارزان و با بازده بالا در ابعاد میکرونی است. روش­های گوناگونی برای ساخت کانال­های میکرونی وجود دارد.

سیستم­های ميكروفلوئيديك شامل حركت و كنترل دقيق سيال درون ساختار زيرميليمتري است. در اين مقياس كم سيستم ميكروفلوئيديك، سيال، جريان خطي را نشان مي­دهد، به­عبارت­ديگر جريانات سيال به­صورت موازی با يكديگر است و اختلاط تنها با نفوذ رخ مي­دهد.

 

ايمني­ سنجي ميكروفلوئيديك كه مدل ميناتوره­شده­ي همتای بزرگ­ مقياس آن است، داراي مزاياي زير است:

1- افزايش نسبت سطح به حجم، واكنش ها را تسريع مي­بخشد

2- ابعاد کمتر، مصرف نمونه و واكنشگرهاي گران را كاهش مي­دهد.

3- جابجايي سيال به صورت اتوماتيك، بازده و تكثيرپذيري را بهبود مي­بخشد. همچنين سيستم­هاي ميكروفلوئيديك مي­توانند داراي مزايايي مثل قابليت حمل، حساسیت بالاتر، هزينه كمتر، زمان سنجش كمتر و مصرف فضاي آزمايشگاهي كمتر باشند. روش لیتوگرافی نرم یک روش کم هزینه، سریع، دقیق و درعین­حال پرکاربرد در ساخت کانال­های میکرونی است.

 

يكي از موارد مهم در گسترش سیستم­های ميكروفلوئيديك انتخاب نوع ماده برای ساخت سیستم است، زيرا هنگامي­كه سيستم كوچك مي­شود اثرات سطحي زياد مي­شود. در انتخاب نوع ماده بايد مواردي مثل پايداري شيميايي، قيمت، خواص سطحي (براي رسوب زيستي) و پايداري گرمايي (براي تقويت­سازي نوكلئيك­اسيد مثل PCR) درنظر گرفته شود. سيليكون، شيشه و پليمرها در ساخت ميكروفلوئيديك­ها به كار رفته­اند. ابعاد ميكرو و نانوي موردنياز در اين ابزارها می­تواند با تكنولوژي نيمه­رساناها حاصل شود، بنابراين سيليكون از اولين موادي است که در اوايل 1990s استفاده شده است. به­هرحال سیلیکون غيرشفاف است كه استفاده از نشانگرهاي فلورسانس براي تشخيص را محدود مي­كند. همچنين مولكول­هاي بيولوژيكي تمایل به جذب­سطحی روي سيليكون را دارند كه اين محدوديت­ها منجر به روي­آوردن به مواد ديگر شد. سپس شيشه به دليل اينكه تقريباً در همه طول­موج­های جذب و نشر نشانگرهاي فلورسانس شفاف است مورد استفاده قرار گرفت، ولي تكنيك­هاي ساخت مشكل و محتواي مواد شيميايي سمي مانع گسترش عمومی آن شد. اخيراً پليمرها به دليل داشتن مزايايي مثل شفافيت اپتیکی، غیرسمی­بودن و قيمت كم، توجه پژوهشگران را به خود جلب كرده است. به­علاوه تكنيك­هاي ساخت آسان و تنوع روش­های اصلاح سطحي براي بهبود كارايي اين ابزارها وجود دارد. پلي­كربنات، پلي­متيل­متاكریلات (PMMA)، پلي­اتیلن، پلی­پروپیلن و پلي­استايرن از جمله پلیمرهايي هستند كه به­طور گسترده­اي در تحقيقات و صنعت استفاده شده­اند. يكي از پليمرهايي که با ساخت سریع و آسان ابزارهاي ميكروفلوئيديك به روش لیتوگرافي نرم، توجه زيادي را به خود جلب كرده است.

 

پلي­ دي ­متيل­ سایلوكسان معروف به PDMS است که داراي مزاياي ذیل است:

1- ساختار در مقياس ميكرومتري با دقت بالا قابل­ت كثير است

2- تا 280 nm شفاف اپتیکی است

3- در دماهاي پايين قابل­استفاده است

 4- غيرسمي است

 5- مي­تواند با خود يا ديگر مولكول­ها پيوند مولكولی واندروالس برقرار كند يا به­طور برگشت­ناپذير در معرض پلاسماي هوا و تشكيل پيوند كووالانسي مهر و موم شود. اين خصوصيات باعث شده است که PDMS براي مطالعات بيولوژيكي مناسب باشد.

 

روش لیتوگرافی نرم یک روش کم هزینه، سریع، دقیق و در عین حال پرکاربرد در ساخت کانال­های میکرونی است. 

تصویر محصول