سنتز نانوذرات اکسید روی

نانوذرات اکسید روی از خواص گوناگونی برخوردارند که باعث استفاده آنها در صنایع و کاربرد های مختلف در مقیاس وسیع از آنها می شود. از جمله این خواص پایدار شیمیایی بالا، ثابت دی الکتریک، فعالیت کاتالیزوری بالا، قیمت ارزان، قدرت چسبندگی و پوشش دهی بالا، قابلیت بازیابی، جذب و خنثی کردن اشعه UV خورشید و مهم ترین خاصیت این نوع از ذرات که انتی باکتریال و ضد عفونی کننده های پایدار به همراه عدم سمیت و تولید پاتوژن انسانی است و از همین رو در کاربرد های دارویی و بهداشتی و در صنایع گوناگون مورد استفاده هستند.
حوزه های کاربرد
مصادرف دارویی و بهداشتی نانو مواد اکسید روی از جمله تولید دارو، شامپو و کرم های ضد آفتاب خاصیت انتی باکتریال یا ضدعفونی کننده نانو. اکسید روی که عموما در پزشکی به زینک اکسید معروف است باعث شده تا رقیبی جدی برای انتی بیوتیک ها شوند. جدی ترین ضعف انتی بیوتیک ها تولید پاتوژن های انسانی است که نتیجه آن مقاومت و اپدیت شدن باکتری ها در برابر این ضدعفونی کننده ها و در نتیجه نیاز به مصرف و قوی تر کردن روز به روز این داروهاست. اما نانو مواد اکسید روی با توجه به عملکردی که در مقابله با ویروس دارند باعث جلوگیری از تولید پاتوژن شده و نیازی به مصرف بیش از حد روز به روز آنها نیست. همچنین این مواد از پایداری بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل زیست سازگار بودن آنها زیانی به محیط زیست و انسان نمی رسانند. همچنین این مواد مانند نانو ذرات نقره در تولید پانسمان، چسب زخم ها، تولید پماد های سوختگی و همچنین در مصارف ضد التهاب و ضد خارش مورد استفاده قرار میگیرند. اما این نانو مواد استفاده های دیگری نیز در حوزه ارایشی و بهداشتی دارند که یکی از مهم ترین استفاده نانو مواد اکسید روی در تولید کرم های ضد افتاب است. این مواد با جذب نور فرو سرخ و فرابنفش مانع اسیب رساندن آنها به پوست و چشم شده و از همین رو در تولید عینک های آفتابی و کرم ضد آفتاب نقش عمده ای را ایفا میکنند و خاصیت مرطوب کنندگی آنها در تولید کرم های مرطوب کننده نقش دارند. از مصارف دیگر آنها در تولید صابون به دلیل خاصیت مهار بوی بدن و کرم های ضد شوره میتوان نام برد (همانطور که در صحبت های بالا گفته شد این نانو ذرات به دلیل سازگاری با محیط و انسان باعث هیچگونه حساسیت پوستی نمیشوند).

سایرکاربردها
• تولید تایرهای ضدسایش و مقاوم با استفاده از نانوذرات ZnO
• تصفیه آب و پساب، تصفیه هوا: نانو ذرات اکسید بدلیل خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی در تصفیه آب و پساب برای حذف آلودگی های محیط زیست بکار برده میشوند.
• رنگ های کاتالیزور نوری که در برابر شرایط جوی پایدار هستند و باعث کاهش دمای ساختمان شده و خودتمیزشونده هستند.
• تخریب میکروارگانیسم ها (در ساخت کاشی و سرامیک اماکن عمومی و وسایل جانبی یارانه مثل صفحه کلید و موس و صفحه گوشی)
• لباس های محافط در برابر تابش اشعه فرابنفش
• شیشه ها و سطوح خودتمیز شونده و آینه های ضدبخار و مه خودروها و …
• حسگر اشعه ماورای بنفش
• سلولهای خورشیدی

تصویر محصول